20 lutego 2015

Jacket 1760-70


 

Panier 


Stelaż z epoki.

Opis jak uszyć panier link
Z tego wykroju korzystałam (wymiary są podane w cm).



Wiecie że tego typu stelaże były też czasem usztywniane końskim włosiem? Oto przykład link. Ostatnio udało mi się dostać (całkiem przypadkiem) trochę końskiej grzywy, jeszcze nie zdecydowałam do czego jej użyję :)

Jeszcze jeden nietypowy przykład link. Taśmy użyte w tym stelażu wyglądają jak z dziewiętnastego wieku, wtedy były używane do modelowania spódnic na tiurniurze.
"Ciemne punkty widoczne na powierzchni taśmy wskazują, że w jej strukturę wpleciono filamenty gumy, której przemysłowa produkcja została opracowana w latach 40-tych XIX wieku."*
Mój stelaż jest wykonany z bawełny i metalowych fiszbin z gumową otoczką.





Jacket 1760-70


Możliwe, że żakiet był szyty dla starszej pani która preferowała prostszy styl. Skrzydlate rękawy są z 1760, zazwyczaj były bez marszczenia.**
Z moich obserwacji wynika, że tego typu rękawy funkcjonowały w 1poł. XVIII wieku, być może stąd też przypuszczenie o starszej pani.

Wykrój pochodzi z książki Janet Arnold- Patterns of Fashion 1

Żakiet jest uszyty z szantungu jedwabnego, podszewka z białej bawełny.
Żakiet możecie z całym strojem oglądać tutaj.





* Przemysław Krystian Faryś- Ubiór kobiecy i jego tajemnice 1780-1930
** Janet Arnold- Patterns of Fashion 1

4 komentarze:

  1. Ale jesteś utalentowana! Zdradzisz sekret, od kiedy szyjesz? Bo ten panier to kolejna rzecz, która świetnie Ci wyszła :) Czekam na zdjęcia "na ludziu" w jakiejś historycznej scenerii :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Na prawdę? Kiedy kończyłam ten żakiet, tak mi się nie podobał i tak wyraźnie widziałam wszystkie jego krzywizny i niedoskonałości, że poważnie zastanawiałam się czy aby na pewno Wam go pokazać. W końcu stwierdziłam, że ku przestrodze zobaczycie go. Rękawy nie są obrębione, jedna strona przodu jest dłuższa od drugiej, z tyłu ma podwyższoną talię, później dla poratowania sytuacji wszyłam wstawkę na ramionach, ale to sprawiło, że dekolt się obniżył i miałam go na brzuchu, później jeszcze próbowałam zebrać materiał na ramionach, ale rękawy miały bufki jak edwardiańskie...
    A panier akurat był łatwy, znając wykrój i 2 podstawowe szwy każdy byłby w stanie go uszyć. Panier już był fotografowany na ludziu
    http://voragorerum.blogspot.com/2015/02/stroj-osiemnastowieczny.html
    a moja pierwsza rzecz " na poważnie" (było to 2 lata temu) to gorset 18w. i suknia francuska, haha , ognista szkoła szycia :))

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy można sie z Tobą skontaktować na privie? Nigdzie nie moge znaleźć maila,na,ktory mogłabym napisać?
    Sigrida

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

Pisząc komentarz, współtworzysz tego bloga razem ze mną. Wzbogacasz wiedzę swoją, moją i innych, jednocześnie podsycając ogień pasji. Dziękuję Ci za to. V.R.